Varför saknar min slutväxel kraft?

Varför saknar min slutväxel kraft?

1. Låg hydraultryck

Brist på hydraultryck är utan tvekan det vanligaste problemet. Om slutväxeln är sliten kommer trycket i larvmotorn att minska. Om du är osäker på vad rätt trycknivå är, är det en bra idé att fråga din leverantör. Om trycket i din färdmotor inte matchar din leverantörs rekommendationer är slutväxeln troligen sliten, och du måste avgöra om det är dags att köpa en ny eller skaffa reservdelar till din nuvarande slutväxel.

Om trycket som mäts i din slutväxel motsvarar det som rekommenderas av din leverantör, är problemet sannolikt inte i slutväxeln utan någon annanstans.

 

2. Bandspänning

Om du känner att du inte har tillräckligt med kraft, eller om din maskin verkar dra åt ett håll, har du troligen rätt - men det är inte nödvändigtvis larvmotorns fel. Slutväxeln kan vara i perfekt skick, men ett band som är för spänt ökar inåttrycket, vilket slutväxeln kanske inte kan kompensera för. Bandspänning utanför den optimala arbetsmarginalen kan också orsaka överdriven slitage på löphjul, rullar och andra underredesdelar.

 

3. Fel hastighet

Har du problem med att köra uppför med din grävmaskin? Eller kanske till och med köra på en rak, plan väg? Dessa problem orsakas ofta av en maskin med hastighetskontrollsystemet inställt på höghastighetsläge. Slutväxeln kan producera ett högre antal varv per minut i andra växeln, men den första växeln kan producera mycket mer vridmoment. Du behöver inte nödvändigtvis byta ut din färdmotor. Men du kanske vill kontrollera ditt kontrollsystem.

 

4. Bullrig slutväxel

Hörs det höga ljud från din färdmotor? Om så är fallet och den verkar sakna kraft, kan du ha en trasig laddpump. Detta är en av de mest sannolika orsakerna eftersom larvmotorn kräver ett minimalt tryck för att starta och frigöra motorens interna bromsar. Om de interna bromsarna inte frigörs kommer din grävmaskin att tvinga larvmotorn att köra med nödbromsarna på. Även om slutväxeln inte är boven i det här fallet, kommer den troligen att skadas av att köra runt med nödbromsarna aktiverade! Så om du hör höga ljud underifrån, undersök det – tvinga det inte!

 

5. Reduktionen

Reduktionen sitter i den övre delen av slutväxeln. Detta är en av de mest ömtåliga delarna av larvmotorn. Vid skada på reduktionsväxeln kommer larvmotorn inte att hålla mycket längre. Detta är utan tvekan den vanligaste anledningen till att operatörer kan tvingas byta ut sina färdmotorer.

Förebyggande åtgärder och goda underhållsvanor kommer definitivt att förlänga livslängden på larvmotorn. Detta inkluderar service av växlarna var 100:e arbetstimme. Du bör också komma ihåg att byta filter och transmissionsolja.

 

Vad nu?

Hittade du inte informationen du letade efter? Skicka ett e-postmeddelande till vår kundsupport som alltid är glada att hjälpa till.

Du kan också prenumerera på våra sociala mediesidor och vara 100 % uppdaterad med specialerbjudanden och andra intressanta artiklar.

 

Telefon: +45 60 17 81 50

E-post: info@finaldrive-trackmotors.com

Twitter: https://twitter.com/FD_Trackmotors

Facebook: https://facebook.com/Finaldrive.Trackmotors

Bloggkommentarer
Kommentera produkten